×

Kjersti Dalseide er årets Kristin Lavransdatter i Kristinspelet. Til dagleg jobbar ho som skodespelar ved Det Norske Teatret i Oslo. No gler ho seg til å spele Kristin.

Kjersti Dalseide som Kristin Lavransdatter med grønn kappe. Foto.
Kjersti Dalseide speler årets Kristin Lavransdatter. Foto: Marie Sjøvold.

Ein draum om å bli skodespelar

Kjersti kjem frå Ål i Hallingdal og har likt å drive med både song og skodespel sidan ho var lita.

– Eg syns det var spennande å leve meg inn i ulike roller og historier, trur eg. Også var eg heldig og fekk vere med i både kor og på teater på kulturskulen på Ål, der eg er oppvaksen.  Eg hadde vel eit ynskje om å bli skodespelar allereie då, men torde ikkje heilt innrømme det for meg sjølv. Eg tenkte det var ein uoppnåeleg draum.

Draumen skulle vise seg å ikkje vere uoppnåeleg. Ho har dei siste åra vore aktuell i fleire produksjonar, og ser fram til å spele Kristin Lavransdatter.

– Det spesielle med å skulle spele Kristin Lavransdatter er at det ein karakter mange har eit forhold til sidan det er eit av hovudverka i norsk litteratur, lesen av generasjonar.  Det er ære for meg å få spele henne. 

Ho har fleire tidlegare opplevingar med spel.

– Det fyrste spelet eg såg var «Fange-Liv» som vart sett opp i Hallingdal på 90-talet. Eg var vel rundt 8 år og var fullstendig fjetra av opplevinga. 

Som vaksen har eg spela Gudrun i «Spelet om Heilag Olav» på Stiklestad og Solveig  i «Peer Gynt» på Gålå. 

Kjennes nært

For Kjersti er den lokale forankringa avgjerande. 

– Det eg likar så godt med spel er at det er så lokalt forankra og at amatørar, frivillige og alle lokale bidragsytarar er sjølve hjartet i ein kvar spel-produksjon. Så eg forventar å møte masse hyggelege og dyktige folk, være ute i all slags vær, kanskje helse på ein hest eller to, og å ikle meg ull mesteparten av tida.

Ho gler seg til å spele Kristin Lavransdatter i området der handlinga fann stad.

– Når eg tenkjer på Gudbrandsdalen tenkjer eg på dei flotte dialektene som er her, fjella og naturen, og det rike kulturlivet de har. Sidan eg er frå ei fjellbygd sjølv, så det kjennes også litt nært å vere her, sjølv om det er nokon dalstrok imellom. Det gjev ein ekstra dimensjon til det heile at Sigrid Undset har sett for seg denne plassen. Det kjennes som eg kjem nærare både forfattaren og Kristin, på eit vis. 

Du kan kjøpe billettar til førestillingane av Kristinspelet på nettsida til Otta kulturhus.

Den nye regissøren og manusforfatteren for Kristinspelet, Eirik Fauske, lover en ny og spennende forestilling. Vi har tatt en prat med ham, produsent Maja Bekken og Eva Amalie Valseth, som er ny prosjektleder. Den nye forestillingen settes opp på Jørundgard i Sel kommune sommeren 2024.

Skuespillere og aktører på tunet på Jørundgård. Foto.
Foto: Yury Rogachev

Bred erfaring med teater

Eirik Fauske har bred erfaring med teater. Bakgrunnen hans er først og fremst som dramatiker og regissør, men han har også skuespillerutdanning. Han begynte i teaterlag som ungdom, men ble etter hvert mer interessert i skriving.

– Som voksen ble skrivingen viktig, og etter hvert regi. Jeg har skrevet for større teater og for produksjoner som jeg iscenesetter selv. Og et par av mine teatertekster for barn har blitt spilt en del i Tyskland.

Han har også erfaring fra spel.

– Jeg spilte gardsgutten Vigleik i Sildalsspelet i 2006 og 2008.

Han husker godt stemningen.

– Spillet var satt opp i et steinamfi, og vi spilte i 30 varmegrader. Det var en utrolig fin jobb de to somrene, med en super flokk med lokale og innleide.

Eirik Fauske instruerer sangkoret "Salig Blanding" som medverka i ei teaterframsyning i Lofoten, i 2019. Foto.
Eirik Fauske instruerer sangkoret «Salig Blanding» som medvirket i en teaterframsyning i Lofoten, i 2019. Foto: privat.

Men forholdet hans til Sigrid Undset og Kristin Lavransdatter er relativt nytt.

– Jeg leste bøkene først nå i år, og det var en sterk opplevelse. En liten del av meg tror nå at disse personene levde her oppe, en gang, på ekte. Det som traff meg mest var vel hvor moderne og relaterbare disse karakterene er nå i dag.

Ny og spennende forestilling

Selv om Fauske ikke kan svare konkret på hvordan Kristinspelet blir før premieren, lover han en ny og spennende forestilling.

– Du kan forvente deg Sel teaterlag i storform. Gode skuespillere. Sommervær. Historien om Kristin Lavransdatter, som har løftet seg ut fra papir og lever på spelområdet. Ikke alt kan bli med, men en del. Ny musikk. Romantikk og tøy, bitterhet og skikkelig alvor. Jeg gleder meg i hvert fall!

Eva Amalie Valseth som frivillig. under Kristinspelet. Foto.
Eva Amalie Valseth som frivillig. Foto: Eirik Stordal.

Eva Amalie Valseth er ny prosjektleder for Kristinspelet. Hun er enig med regissøren.

– Publikum kan forvente seg et spel med dyktige skuespillere, både profesjonelle og amatører, nytt spennende manus fylt med kjærlighet, og kanskje en annen vri på forestillingen enn det som har vært før. Vi vil styrke rammen rundt spelet og gi en god totalopplevelse. 

Hun er utdannet lærer og jobber på barneskolen i Vågå. Hennes erfaring med teater er først og fremst gjennom frivillig arbeid.

– Men jeg har to døtre som begge har deltatt på teater i Kulturskolen. Nå er det kun den yngste som er med der, i tillegg til Kristinspelet. Jeg har vært med bak scenen som frivillig på Kristinspelet i 3-4 år. 

Blir ikke lei Sigrid Undsets fantastiske verk

Maja Bekken fortsetter som produsent. Hun er utdannet skuespiller og jobber både med å spille teater og å produsere forestillinger. Hun gleder seg til Kristinspelet 2024.

– Jeg har vært så heldig å få produsere Kristinspelet for Sel teaterlag de siste 4 årene. Vi gleder oss til å kunne presentere Eirik Fauske som ny regissør for spelet i 2024! Vi er så spent på å se hva Eirik vil gjøre med forestillingen og mange nye ideer har vokst frem etter at Eirik kom på besøk til oss på Jørundgard for å se på spelplassen. 

Maja Bekken på Kristinspelet.
Produsent Maja Bekken. Foto: Eirik Stordal.

Hun har lang erfaring med Kristinspelet, også før hun ble produsent.

– Jeg har selv vært med som statist på Kristinspelet, først som danser og etter hvert som nonne på Nonnesæter. Dette ble min inngang til den profesjonelle teaterscenen. Siden har jeg vært på Jørundgard mange somre og ble veldig glad i spel. Det å få jobbe ute og sammen alle mulige slags folk var en fantastisk opplevelse – og sikkert mye av grunnen til at jeg fremdeles har lyst til å jobbe med dette fantastiske spelet sommer etter sommer. 

Hun har et nært forhold til Kristin Lavransdatter

– Sigrid Undsets fantastiske verk blir man heller ikke lei av og det er alltid berikende å se og få være en del av å se nye tolkninger av verket bli til. Tusen takk til alle som har bidratt og bidrar til Kristin Lavransdatter på Jørundgard.

Du kan kjøpe billetter til forestillingene av Kristinspelet på nettsiden til Otta kulturhus.

Aktører fra Kristinspelet 2022.
Foto: Erik Berg-Johansen

Etter å ha satt opp trilogien om Kristin Lavransdatter på Jørundgard siden 2011 velger nå Sel Teaterlag å ta en kunstpause for spelet i 2023, ved å ikke sette opp forestilling kommende sommer. Teaterlaget skal bruke tiden på å jobbe med framtidsplaner og utvikling videre av Kristinspelet. 

For teaterlaget er det viktig at oppsetningen har hatt en lokal forankring hos aktører som deltar på og bak scenen, i tillegg til at vi ønsker at oppsetningen skal være en arena for mangfold og unge profesjonelle kulturarbeidere.

Det er krevende for et lite teaterlag å drifte en så stor produksjon, i tillegg til å jobbe med utvikling av forestillingen og arrangementet. Teaterlaget har hatt et godt samarbeid med det offentlige, næringsliv og reiseliv og det ligger mye potensiale og muligheter for utvikling videre, som vi skal ta tak i. 

Vi er ydmyke over å få jobbe med dette fantastiske materialet og vi har skapt en viktig arena for lokale utøvere muligheten til å utfolde sin interesse for teater og skuespill. Vi mener også at vi har bidratt til å gjøre Undsets mesterverk kjent for nye generasjoner. 

Det er svært gledelig at andre norske kulturaktører, som Det Norske Teatret, i høst har valgt å satse stort på trilogien. Vi var så heldige å få oppleve premieren av Kristin Lavransdotter på DNT og vil anbefale alle å ta turen dit for en fantastisk opplevelse av Sigrid Undsets tekst i teatersalen, mens de venter på spel.

Sel teaterlag vil rette en stor takk til alle som har bidratt til våre produksjoner og til alle som kommer og ser på.

Det er lagt ned mange tusen timer i frivillig arbeid for å skape en god ramme rundt aktører, publikum og produksjon. For mange har arbeidet med forestillingen vært en vei inn i kunstfagutdanning, egendanning, sosialt felleskap, glede og moro, derfor er det viktig at det ligger god kvalitet til grunn for arbeidet.

Derfor tar vi nå en kunstpause. 

Oppdateringer om veien videre kommer i nyhetsbrev og sosiale medier!

I tillegg til å oppleve Sigrid Undsets verden i Kristinspelet, vil du på utvalgte forestillinger også kunne få stemningsskapende musikalske opplevelser før de enkelte forestillingene.

Det nye i år er at du før forestillingene kan oppleve live musikk i publikumsområdet. Dette vil gjelde fra kl. 17.30-19.00 på alle forestillingene unntatt premieren og matiné. Det vil bli fremført stemningsskapende musikk etter hvert som publikum ankommer Jørundgard.

Musikere:

Tomas Laukvik Nannestad

Tomas Laukvik Nannestad
Foto: Anna Flodmark

Tomas Laukvik Nannestad er multiinstrumentalist med erfaring fra både tidligmusikk, klassisk musikk og metal. Han spiller både akustisk og elektriske gitarar, historiske luttinstrument som teorbe og lutt, i blant annet ensemblet Bislet Barokk. Han tar for tiden master i utøvelse og musikkforskning ved Norges musikkhøgskole.

Martin Steinum Brun

Martin Steinum Brun
Foto: Rick Seth Ofori

Som sanger har Martin Steinum Brun virket innen både klassiske og folkemusikalske rom, både som solomusiker og i ulike ensemble, som for eksempel i kvedetrioen Rakkarpakk. Etter to år med klassisk skolering ved Griegakademiet i Bergen, tar han nå en bachelor innen utøvende folkemusikk på Norges Musikkhøgskole.  Nysgjerrig på å videreformidle sin lokaltradisjon fra Vågå i Gudbrandsdalen er han uredd for å utforske materialets plass i nye konstellasjoner.

Som frivillig under Kristinspelet får man muligheten til å delta i et mangfoldig fellesskap der man lærer mye om seg selv og det å få jobbe med teater. Vi har tatt en prat med Marie Wien Lodsby, som har vært frivillig i flere år.

Som frivillig under Kristinspelet får man muligheten til å delta i et mangfoldig fellesskap. Foto: Eirik Stordal.

Glad i Kristinspelet og menneskene

Marie er 25 år og student. Hun kommer fra Hadeland, og har vært frivillig på Kristinspelet i flere år. Hun har lenge vært interessert i å stå på scenen.

– Det startet veldig tidlig da jeg som barn begynte på dansing. I tillegg drev jeg i mange år med freestyle discojazz. Samtidig sang jeg i det lokale gospelkoret. Etter hvert ble jeg litt etter litt introdusert for teater også, men begynte ikke for alvor før jeg gikk på dramalinja på Hadeland videregående skole. Etter det så har livet handlet mye om teater. 

Marie i samtale med produsent Maja Bekken etter endt premiere. Foto.
Marie i samtale med produsent Maja Bekken etter endt premiere. Foto: Eirik Stordal.

Det var en tilfeldighet at hun ble med i Kristinspelet.

– Det begynte med at jeg var med i Peer Gynt på Gålå i 2018. Da ble jeg rett og slett stormforelsket i spel, og tenke at «hver sommer skal jeg være med på et nytt spel». Så søkte jeg litt rundt på nettet og kom over en liste over spel i Norge. Kristinspelet skilte seg ut, samtidig som det var i vakre Gudbrandsdalen. Derfor tok jeg kontakt, og fikk være med – så dette er mitt tredje år på Kristinspelet. Tanken om at jeg skulle oppleve et nytt spel hver sommer forble. Jeg er rett og slett blitt så glad i Kristinspelet og alle menneskene som er med – og kjenner litt det at hjertet mitt hører til der. 

Helt unik opplevelse

Men i år har Marie en litt annen rolle.

– Det nye i år er at jeg ikke skal være med på scenen, men ha ansvar for sosiale medier. Det gjør at jeg får gjort to ting jeg elsker å holde på med samtidig. Jeg får kombinert medieutdanningen min med teater – det slår jo virkelig to fluer i en smekk for meg

Hun mener at det er en helt spesiell opplevelse å få være med som frivillig på Kristinspelet. 

– Man jobber så mye sammen – og av det opplever et så sterkt samhold – det er virkelig helt unikt. 

Setter pris på engasjementet

Reidun Aasgaard har vært leder i Sel teaterlag siden 2012 og er prosjektleder for Kristin Lavransdatter. Frem til 2018 var hun produsent for forestillingen. Hun setter pris på engasjementet blant de frivillige.

– Sel teaterlag har, og er helt avhengig av, et stort frivillig engasjement, både ved deltagelse på scenen, bak scenen og av de som stiller opp ved gjennomføring av selve arrangementet, som verter, parkeringsvakter, kafe og lignende.

Leder for Sel Teaterlag, Reidun Aasgaard, bak scenen før fjorårets premiere. Foto.
Leder for Sel Teaterlag, Reidun Aasgaard, bak scenen før fjorårets premiere. Foto: Eirik Stordal.

Hennes opplevelse er at det er mange som ønsker positivt å bidra

– Det er lett å få et ja til å ta vakter. Tilbakemeldingen fra de frivillige er at man får møte publikum og gjester som er interesserte og engasjerte. Det er veldig hyggelig å ha oppdrag på Kristinspelet. For de som deltar på og bak scenen handler det om å delta i et mangfoldig fellesskap der en lærer mye om seg selv og det å få jobbe teaterfaglig i et profesjonelt miljø. Et miljø med mye glede og moro, nye bekjentskap og vennskap.

Ønsker du å være frivillig under Kristinspelet? Ta kontakt med oss!

I 2020 måtte Kristinspelet avlyses. Med en pågående pandemi var det spennende om det skulle bli noe av Kristinspelet 2021. Nå ser arrangørene frem til neste års forestillinger.

Endelig forestilling

Foto: Eirik Stordalen

Ifølge produsent Maja Bekken kunne situasjonen blitt annerledes. Med strenge smitteverntiltak og mindre publikumsplasser var det mye som måtte være på plass for et forsvarlig arrangement.

– Bare et par uker før øvingsstart hadde vi fått klarsignaler om at finansieringen kom til å komme i orden. Sel teaterlag som drifter Kristinspelet er en frivillig organisasjon og ble derfor ikke dekket av støtteordningene som allerede fantes på det tidspunktet. Når vi fikk vite at vi ble sikret økonomisk kunne vi endelig senke skuldrene og ta fatt på det egentlige arbeidet: å lage en helt ny forestilling basert på nytt manus.

Hun er godt fornøyd med årets gjennomføring.

– Tross påbud og diverse retningslinjer ble det en flott forestilling som vi er stolte av, som ble laget sammen med en utrolig flott gjeng! Nå gleder vi oss til å kunne dele forestillingen med enda fler sommeren 2022.

Publikumsmøter

For regissør og manusforfatter Marie Nikazm var det spesielt å endelig kunne få gjennomføre Kristinspelet. Hun opplevde forestillingen som et fint møte med publikum etter lang tiden uten å kunne drive teatervirksomhet.

– Jeg syns det var fint å se forestillingen, som jeg så alle spillekveldene, hvordan publikum responderte og hvordan skuespillerne, aktørene tok til seg materialet og omsatte det til sitt eget. Og fremfor alt er det alltid gøy å se at ens visjon tar form og utvikles i samarbeid med alle som er med og til slutt publikum. 

Imponert over alle involverte

Bekken er spesielt imponert over alle de involverte som bidro til at Kristinspelet ble arrangert.

– Alle som jobber med spelet både på og rundt scenen, frivillige og profesjonelle har lagt ned en fantastisk innsats. Folk bidrar til mye mer enn man kan forvente. De som er med er engasjerte og tar ansvar, både for forestillingen og for hverandre. Folk tar godt vare på hverandre i denne intense perioden. Midt i skoleavslutninger og jobb øver vi inn en helt ny forestilling fra bunnen av på et par uker og spiller deretter en uke med forestillinger. Det er det mange ville kalle ekstremsport! Vi som er med er heldige som får mange fine timer sammen ute i naturen på Jørundgard, utover lyse sommerkvelder.

Nye forestillinger i 2022

Foto: Eirik Stordalen

Ifølge regissør Nikazm jobbes det videre med neste års forestilling. De skal nå jobbe videre med tekst og manus, spisse det visuelle uttrykket videre og videreutvikle musikken.

– Vi er så heldige at vi skal få fordype oss i forestillingen vi har laget og gjøre den hardere, bedre, tightere og sterkere. Publikum kan forvente seg samme forestilling som base, men med litt justeringer. Noen endringer vil skje i manus, og forhåpentligvis finnes det ikke koronarestrikasjoner, slik at skuespillerne kan være nærmere hverandre. Vi fortsetter å utforske og utvikle de nye kostymene, dekoren og musikken, slik at det neste år blir enda mer transformering fra hva vi så i år. 

Ifølge henne er målet å komme enda lengre i retningen de går mot tolkningen av romanverket.

– Jeg vil bruke ord som at det skal bli råere og mørkere, i en middelalder som speiler vår egen brutale verden. Vi skal forsterke spesielt andre akten der det også er mest nytt i materialet sammenlignet med tidligere år.

Pin It on Pinterest